^Powrót na górę
  
  
  

Nauczanie zdalne - grupa II

Wielkanoc 6-10.04.2020

Materiały do pobrania:

Propozycje zabaw dla gr. II

W dniach, które z powodu zaistniałej sytuacji mamy spędzić z dziećmi w domu, proponujemy, by w miarę możliwości wdrażali Państwo swoje dzieci w pewne zagadnienia, które na co dzień praktykujemy i dbamy, by miały ciągłość.

SAMODZIELNOŚĆ

 

Standardami umiejętności 3 i 4 latka, czyli innymi słowy, co potrafi:

 

– rozsunąć zamek w bluzie/kurtce

– rozpiąć ubranie zapięte na zatrzaski

– mieszać łyżeczką w kubeczku/misce

– zdjąć luźną bluzę wkładaną przez głowę i rozpięte części ubrania

– odkręcić i zakręcić kran

– załatwić się do toalety i spuścić wodę

– odkręcić kran i nalać wodę do kubka

– włożyć skarpetki

– nadziać jedzenie na widelec i wziąć do ust

– zgłaszać potrzeby fizjologiczne

– włożyć półbuty z pomocą dorosłego

– włożyć kapcie

– włożyć kurtkę lub bluzę rozpinaną z przodu

– zjeść samodzielnie posiłek, posługując się łyżką i widelcem

– umyć samodzielnie twarz i ręce

– włożyć spodnie

– włożyć przez głowę luźną bluzę

– wydmuchać samodzielnie nos w chusteczkę

 

Warto pamiętać, że wspieranie przez osobę dorosłą samodzielności dziecka odbywa się  poprzez:

 

– budowanie bezpiecznej relację z dzieckiem

– budowanie poczucia wartości dziecka poprzez docenianie, chwalenie,

  okazywanie szacunku dla wysiłku dziecka

– wyznaczanie swoich granic i respektowanie granic dziecka

– mówienie o własnych uczuciach i oczekiwaniach

– dawanie dziecku możliwości wyboru; ;

–  uważne słuchanie dziecka

– nie wyręczanie i nie spiesznie się z dawaniem rozwiązania, pomocy

– umiejętnym wycofywaniem swojej pomocy, obecności w miarę postępów

   i konsekwencji zachowa

Nauka higieny

W wieku przedszkolnym dziecko nabywa umiejętności sygnalizowania potrzeby fizjologicznej, korzystania z toalety, używania papieru toaletowego i mycia rąk zawsze po skorzystaniu z toalety, przyjściu ze spaceru i przed  posiłkami. Po posiłkach prócz namydlenia rąk czeka maluszka mycie buzi. Poza samymi czynnościami higienicznymi dziecko musi wykonać szereg  innych im towarzyszących, jak: podciąganie rękawów, odkręcenie i zakręcenie  kranu, wyciśnięcie pasty, zakręcenie tubki z pastą, rozpięcie spodenek, wciąganie rajstop i spodni, spuszczenie wody, opuszczenie klapy,   itd.  Poza samą nauką samoobsługi dziecko znów ma możliwość ćwiczenia  koordynacji, motoryki, współpracy obu rąk. Pozwólmy na samodzielne  wykonanie sekwencji czynności poprzedzających sam akt higieniczny, jak i następujących po nim. Czynność samoobsługową powinniśmy postrzegać  właśnie jako sekwencję kroków składającą się na określoną umiejętność, a nie  tylko pojedynczą czynność. Tylko wtedy dziecko dąży do osiągnięcia pełnej samodzielności w danym zakresie. I tak np. na umiejętność samodzielnego mycia rąk będzie składała się sekwencja czynności takich jak: pójście do łazienki, zapalenie światła, podciągnięcie rękawów, odkręcenie kranu, namydlenie rąk, opłukanie, zakręcenie kranu, wytarcie rąk w ręcznik, opuszczenie rękawów, zgaszenie światła, opuszczenie łazienki. Częste skracanie tej sekwencji jedynie do włożenia rąk pod bieżącą wodę i wytarcie znacznie ogranicza rozwój samodzielności dziecka. Nie bójmy się zachlapanych bluzeczek i mokrych rękawów, lepiej przygotować ubranko na zmianę nie pozbawiając dziecka doświadczeń, a na pewno zobaczymy szybkie efekty jego starań.

Nauka samodzielnego jedzenia

Początkowo przedszkolak może mieć trudności z utrzymaniem łyżki i widelca, często się brudzi i wylewa. W tym okresie ważne jest, aby dziecko nie zniechęcało się i próbowało samodzielnie jeść, dlatego nie wyręczamy dziecka, a  pokazujemy w atmosferze wspierającej jak sobie radzić. Nigdy nie karzemy i nie   krzyczymy na dziecko za nieudane próby, wolne tempo jedzenia i niezgrabne ruchy. Chwalimy kiedy samodzielnie zjadło. Pamiętajmy, że dzieci uczą się samodzielności małymi krokami. Bądźmy konsekwentni, jeżeli wymagamy od dziecka samodzielnego jedzenia jednego dnia, nie wyręczajmy go poprzez karmienie następnego dnia. Gdyż wówczas uczymy dziecko, że warto poczekać, pokręcić nosem, bo w końcu i tak go ktoś nakarmi –  nie o to nam chodzi. Gdy  dziecko potrafi sprawnie jeść rozwijajmy jego samodzielność poprzez możliwość  posmarowania sobie (tępym) nożem kanapki, nalania z dzbanka wody do kubeczka, nakrycia do stołu i posprzątania po jedzeniu. Ważne, aby zdawać  sobie sprawę, że dziecko nie tylko uczy się umiejętności samodzielnego jedzenia, ale również ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, oraz koncentrację uwagi.

Nauka ubierania się

Podczas samodzielnego ubierania dziecko ćwiczy nie tylko umiejętności samoobsługowe i swoją niezależność, ale również motorykę dużą i małą  (np. .przy zakładaniu spodni/ sweterka, rozpinaniu guzików), koordynację pracy obu  rąk (zakładanie skarpetek, bucików), czy  koncentracji uwagi i koordynacji ruchów  ręki i oczu (wiązanie bucików, zapinanie guzików, suwaka itp.). Ubierając i rozbierając dzieci zabieramy im możliwość ćwiczenia szeregu umiejętności, które przekładają się na sprawności ruchowe czy grafomotoryczne dziecka. Wiedząc, co dziecko powinno umieć zrobić dla swojej normy wiekowej wymagajmy podstawowych umiejętności i wspierajmy rozwój trudniejszych.  Możemy pomóc dziecku poprzez wykonywanie danej umiejętności (np. zakładania bucików) jego rączkami, najlepiej z zza pleców dziecka. W ten sposób  dziecko częściowo zaangażowane jest w czynność samoobsługową i ma możliwość uczenia się sekwencji poszczególnych ruchów w celu osiągnięcia  danej sprawności. Chwalmy i dostrzegajmy najmniejsze starania dziecka   budując jego motywację do działania.

 

MOTORYKA MAŁA

Nauka posługiwania się przyborami plastycznymi

Malowanie, lepienie z plasteliny, wydzieranie, kolorowanie, rysowanie kredkami, wyklejanie to niezbędne czynności w rozwoju motoryki małej i kształtowaniu umiejętności grafomotorycznych. Bez odpowiedniej ilości tego typu doświadczeń ręka przedszkolaka nie będzie przygotowana do późniejszej nauki pisania, co sprawi pierwszoklasiście nie lada problem. Należy zapoznać dziecko z różnymi przyborami, by było mu później łatwiej się nimi posługiwać. Jeśli dziecko nie lubi rysować, bądź ma z tym trudności nie zmuszajmy go i nie krytykujmy tylko poszukajmy innego sposobu na ćwiczenie tej sprawności. Może to być malowanie farbami do rąk, rysowania palcem na tacy z piaskiem, malowanie farbami na dużych powierzchniach, wodzenie palcem po wzorach i wiele innych. Ważne jest, by doświadczenia były zróżnicowane i ciekawe dla dziecka oraz wzbudzały motywację i chęć udziału w zajęciach plastycznych. Chwalmy najmniejsze starania i wytwory dziecka.  Jeśli dziecko ma trudności w zakresie motoryki małej, umiejętności manualnych i grafomotoryki, zabawy i ćwiczenia wprowadzajmy według następujących zasad:  przechodźmy od zadań łatwiejszych do trudniejszych:

– od ruchów  całą kończyną, do ruchów precyzyjnych w obrębie dłoni i palców

– od angażowania jednej kończyny do angażowania obydwu jednocześnie

– od ruchów wolnych do szybkich (regulowanie tempa ruchów)

– od ruchów jednoczesnych do ruchów naprzemiennych

Do motoryki małej i ćwiczeń grafomotorycznych wykorzystujemy metody   (wielozmysłowe), dbajmy o różnorodność i ciekawą formę zadań, np.

– rysowanie na tacy z kasz; kredą na tablicy; lepienie, wycinanie, wydzieranie, itp.

– tworzenie historyjek obrazkowych z wykorzystaniem znaków literopodobnych/ figur

– zamalowywanie całej powierzchni kartki/ pól między liniami

– malowanie farbami na dużych arkuszach papieru obiema rękami jednocześnie

– rysowanie po śladzie/ łączenie punktów;  rysowanie wg instrukcji

– rysowanie linii pionowych i poziomych z góry na dół i od lewej do prawej.

 

LOGICZNE MYŚLENIE (związki przyczynowo – skutkowe)

 

  • Praca z historyjkami obrazkowymi z użyciem słów „najpierw, potem, na samym końcu”
  • dostrzeganie szczegółów na obrazkach, które świadczą o zmianie sytuacji,

 

KONCENTRACJA UWAGI, UWAŻNE SŁUCHANIE

Prosimy o czytanie dzieciom bajek, opowiadań, a następnie dopytywanie się o treść wydarzeń, imiona bohaterów, kolejność zdarzeń. Należy zwrócić uwagę na wypowiedzi dzieci pełnymi zdaniami, a nie tylko jednym słowem.

I przede wszystkim! :)

 

Propozycje zabaw dla dzieci z rodzicami

 

  • Bajkowe postacie z bajek

 

Pokaż gestem wybraną postać bez słów, używając tylko gestów i ewentualnych przedmiotów, należy pokazać bajkę lub postać z bajki tak, by druga osoba mogła ją odgadnąć. Jeśli jest dużo uczestników można utworzyć 2 drużyny. Zabawa bardzo twórcza i wzbudzająca pozytywne emocje.

 

  • Zwariowane miny – ruchowa.

 

Usiądź z dzieckiem przed lustrem i rób różne miny, poproś aby cię naśladowało inna wersja: rozśmiesz mnie :) lub pokazywanie min i naśladowanie ich  

 

  • Dotknij

 

Osoba prowadząca zabawę mówi „Zielone” i każde dziecko musi dotknąć czegoś zielonego. Osoba, która nie znajdzie rzeczy w zielonym kolorze, staje na środku sali i podaje nową komendę. Polecenia nie muszą ograniczać się tylko do kolorów, ale mogą dotyczyć też kształtów (okrągły, podłużny, kwadratowy itp.).

 

  • O czym myślę?

 

Ktoś z bawiących wybiera (w myślach) przedmiot z sali, np. zeszyt. Mówi: „Mój przedmiot zaczyna się na literę Z”. Pozostali muszą zgadnąć, o co chodzi. Jeżeli nie zgadną w czasie 3 minut, dziecko podaje drugą literę. Po odgadnięciu przedmiotu przez grupę kolejny przedmiot wybiera drugie dziecko i tak kolejno.

 

  • Opowiem Ci bajkę…

 

Osoba dorosła lub dziecko rysuje na szarym papierze 5 – 7 elementów, spontanicznie. Np. słońce, człowiek, kwiatek, parasol, dom. Chętne dzieci zgłaszają się i układają kolejne elementy opowiadania, nawiązując do ilustracji. W podanym przykładzie mogłoby to wyglądać tak: Pewnego słonecznego dnia. Tomek poszedł na spacer. Niespodziewanie, niebo zachmurzyło się i zaczął padać deszcz. Tomek nie miał ze sobą parasola. Itd.

 

  • Zabawa w skojarzenia

 

Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.

 

  • Poszukiwanie skarbów

 

Na dworze (lub w domu) w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole....”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

 

  • Gry planszowe

 

Wykorzystanie gier planszowych dostępnych w domu. Aby podarować przy okazji malcowi nieco ruchu, umówcie się, że kto przegra, ten np. rozdaje sztućce do posiłku lub drapie wygranego po plecach. 

 

  • Skoki przez drabinkę

 

Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

 

  • Skoki przez linkę

 

Ta zabawa dla dzieci bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.

 

  • Kto wyżej?.

 

Rodzic stoi z ołówkiem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zdziwione, dokąd umieją dosięgnąć!

 

  • Skarpetki do pary.

 

Można wykorzystać skarpetki domowników, pojemnik. Kto dopasuje najwięcej par ten wygrywa.

 

 

  • Czego brakuje?

 

Na stoliku dzieci przygotowują ulubione zabawki .jedna osoba przykrywa to wszystko kocykiem i zabiera dwie zabawki zadaniem dziecka jest odgadnięcie której zabawki brakuje. W zabawie następuje zmiany.

 

  • Rzucanie do celu.

 

My najczęściej wykorzystujemy do tego małe piłki i kosz lub większy karton. Ustalamy odległość i celujemy. Zadanie można sobie utrudniać, stojąc np. na jednej nodze lub rzucając lewą ręką (lub odwrotnie).

 

  • Zadania do wykonania.

 

Do zabawy trzeba się wcześniej przygotować. Na pocieszenie jednak dodam, że raz przygotowane kartki z zadaniami wystarczą na długo. Na małych karteczkach zapisujemy zadania. Mogą to być np. 2 podskoki, 2 przysiady, 2 pajacyki, klaskanie, kląskanie, stanie na jednej nodze, bieganie itd. Wszystko zależy tu od nas. Kartki wkładamy do jakiegoś pudełka. Maluch po kolei losuje zadania, które musi następnie wykonać. Można oczywiście losować razem z dzieckiem i wspólnie wykonywać zadania

 

  • Tor z przeszkodami

 

Jedna z ulubionych zabaw Malucha. Wykorzystujemy do tego różne przedmioty, które mamy pod ręką. Może to być wiaderko od klocków, piłki, zabawki, cokolwiek. Ustawiamy z nich slalom, między którym Maluch biega i małe przeszkody, które musi ominąć skokiem (tu warto zwracać uwagę na to, żeby dziecko skakało w prawidłowy sposób, nie obciążając nadmiernie kolan). Można zrobić również mini równoważnię, tworząc linię do przejścia (np. z grubego sznurka, szalika, w zależności od wieku i umiejętności dziecka). Dodatkowo przydaje nam się tunel, przez który Maluch musi się przeczołgać tuż przed metą. W tej konkurencji ja nie mogę brać udziału. Zabawę można sobie urozmaicać np. woreczkami z grochem, szarfami i innymi przedmiotami, które wpadną Wam do głowy, kiedy pomyślicie o swoich zajęciach sportowych ze szkoły podstawowej lub przedszkola.

 

 

  • Slalom wśród pingwinów

 

Na początku przygotujcie plastikowe butelki, papier kolorowy, nożyczki, klej i taśmę. Wykażcie się swoimi umiejętnościami manualnymi i wykonajcie z posiadanych materiałów pingwiny. W dalszej kolejności ustawcie butelki na podłodze. Pozwólcie, by dzieci przyjrzały się ich układowi, a następnie zasłońcie im oczy chustami i poproście, żeby przeszły między pingwinami tak, by żaden nie został przewrócony. Jak każda pociecha przejdzie perfekcyjnie slalom, dostawcie kolejne butelki, by było trudniej.

 

  • Przeprawa przez rzekę

 

Wszyscy puszczają wodze fantazji i wyobrażają sobie, że mieszkanie to rzeka przez którą należy przejść z jednego brzegu na drugi. Należy skakać po kolejnych kamieniach, którymi są poduszki, koce, by dotrzeć do celu. Można to robić na czas albo na wyścigi. Po każdym dotarciu do celu należy zmienić ustawienie, co jest jednoznaczne z przejściem na wyższy poziom.

  1. Różnorodne prace plastyczne i technicznez wykorzystaniem różnorodnych materiałów które mamy w domu: kredki, farby, pudełka , nakrętki, butelki, sznurki, guziki , rolki, woreczki, pojemniki
  2. Łowienie rybek– pojemnik z wodą, patyczek od szaszłyka, gumki wrzucone do wody.
Copyright © 2015. Przedszkole 93 w Krakowie Rights Reserved.